-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49329 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آية ليلة المبيت و شأن نزول آن و روايات پيرامون آن چيست؟

«وَ مِنَ النَاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ وَ اللهُ رؤفٌ بِالْعِباد» بقره/207

[بعضي از مردم جان خود را به بهاي خشنودي خدا ميفروشند، و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است].

در شأن نزول اين آيه روايات زيادي در منابع معروف اسلامي آمده است از جمله

1 ـ مفسّر معروف اهل سنت «ثعلبي» در تفسير خودش در شأن نزول اين آيه چنين نقل ميكند «پيامبر اكرم (ص) هنگامي كه تصميم به هجرت به سوي مدينه گرفت، علي بن ابيطالب (ع) را در مكه ، براي اداي ديون و امانتهاي مردم كه نزد او بود ، گذارد ، و آن شب كه به سوي غار حركت ميكرد ، در حالي كه مشركين اطراف خانة او را گرفته بودند دستور داد كه علي (ع) در بستر او بخواند، و به او فرمود پارچه سبز رنگي كه من دارم (و به هنگام خواب روي خود ميكشم) به روي خود بينداز و در بستر من بخواب ، انشاءالله هيچ مكروهي به تو نميرسد.

علي (ع) اين كار را انجام داد ، در اين موقع خداوند به جبرئيل و ميكائيل وحي فرستاد كه من در ميان شما پيمان برادري ايجاد كردم و عمر يكي را طولانيتر از ديگري قرار دادم ، كدام يك از شما دو نفر ، زندگي ديگري را خود مقدم ميشمريد (و عمر طولاني را براي ديگري ميخواهيد) هر يك از آن دو، حيات خويش را برگزيدند ، در اين هنگام خداوند به آنها وحي فرستاد چرا شما همانند علي بن ابيطالب (ع) نبوديد من ميان او و محمد (ص) برادري برقرار ساختم و او در بستر پيامبر (ص) خوابيد و جان او را بر جان خويش مقدم شمرد، به زمين فرود آييد ، و او را از دشمنانش حفظ كنيد ، آنها هر دو فرود آمدند جبرئيل بالاي سرش و ميكائيل پايين پايش بود و جبرئيل صدا ميزد آفرين آفرين ! چه كسي همانند تو است اي علي؟! خداوند متعال با تو نزد فرشتگان مباهات كرد» در اين هنگام كه پيامبر (ص) به سوي مدينه در حركت بود اين آيه در شأن علي (ع) نازل شد «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ».

و نيز در همان كتاب از «عبدالله بن سليمان» (و در نسخهاي از عبدالله بن عباس) همين معني نقل شده كه پيامبر(ص)، در آن شب كه به سوي غار ميرفت علي(ع) را در بستر خود خواباند، ابوبكر به دنبال پيامبر(ص) رفت و قريش به علي(ع) نگاه ميكردند (و گمان ميكردند پيامبر است) هنگام كه صبح شد ناگهان نگاه كردند و ديدند علي(ع) است گفتند محمد(ص) كجا است؟ گفت «من آگاهي ندارم»، گفتند ما تعجب ميكرديم هنگامي كه سنگ به سوي تو ميانداختيم پيچ و تاب ميخوردي و از يك پهلو به پهلوي ديگر ميشدي در حالي كه وقتي به سوي محمد(ص) سنگ ميانداختيم تكان نميخورد! و اين آيه دربارة اين ماجرا نازل شده است «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاةِ اللهِ». (شواهد التنزيل 1/100)




پيام قرآن ج 9

حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.